- هدف را برای دانش آموزان روشن نماید.
- دانش آموزان را به فعالیت بر انگیزد.
- قدرت داوری در باره ی نتایج رادر دانش آموزان ایجاد کند.
- به دانش آموزان امکان دهد که به بررسی نتایج به دست آمده بپردازند.
- سطح تربیتی و تحصیلی دانش آموزان را در نظر بگیرد.
- به تدریج از روش روان شناختی به روش تربیت منطقی منتقل شود.
- حتما" رسیدن به هدف را ممکن سازد.
- ماده درسی و فعالیت دانش آموزان را وسیله قرار می دهد نه هدف را .
- برنامه درسی را به زندگی اجتماعی مربوط کند.
- برنامه درسی را برای دانش آموزان ، مفهوم و مطلوب نماید.
- روش تدریس ، وسیله معلم برای تکوین شخصیت دانش آمز به عنوان فرد اجتماعی فعال باشد.
- با استعداد و تمایلات دانش آموزان هماهنگ باشد.
- کاملا" بر اصول یادگیری مبتنی باشد زیرا روش یادگیری دانش آموزان است که روش تدریس معلم را تعیین می کند و عکس آن درست نیست .
- دانش آموزان را به تفکر خلاق وا دارد و کنجکاوی ایشان را بر انگیزد.
- از میل به بازی ، تقلید ، کنجکاوی و رقابت دانش آموزان استفاده کند.
- از تمام حواس مخصوصا" حس بینایی و شنوایی دانش آموزان استفاده کند.
- خود معلم روش تدریس را کاملا" فهمیده باشد.
- رعایت تدریج از :
الف ) معلوم به مجهول
ب ) آسان به دشوار
ج ) محسوس به معقول
د) عملی به نظری