جدول بررسی کیفی انجام تکالیف، نظم و اخلاق وضعیت دانشآموزان پایه دهم در هر کلاس درسی جدول بررسی کیفی
جدول بررسی کیفی انجام تکالیف، نظم و اخلاق وضعیت دانشآموزان پایه دهم در هر کلاس درسی میتواند شامل فاکتورهای مختلفی باشد که برای ارزیابی عملکرد و رفتار دانشآموزان در هر درس استفاده میشود. میتوان موارد مختلفی را برای هر دانشآموز بررسی کرد. ودر سطوح: عالی، خوب، متوسط و ضعیف مانند جدول ذیل ارزیابی نمود:
نام دانشآموز | کلاس درس | انجام تکالیف | نظم و انضباط | اخلاق و رفتار | نکات تکمیلی |
علی احمدی | ریاضی | خوب | متوسط | عالی | همکار خوب در گروهها |
زهرا محمدی | فارسی | ضعیف | خوب | خوب | نیاز به توجه بیشتر به تکالیف |
امیر حسینی | شیمی | متوسط | عالی | متوسط | نیاز به مشارکت بیشتر در کلاس |
نیکو فرهادی | زبان انگلیسی | عالی | عالی | عالی | پیگیر و فعال در فعالیتها |
لیلا عباسی | فیزیک | خوب | متوسط | خوب | سرعت در انجام تکالیف بالا است |
میتوان جدول را بهطور مفصلتر و با جزئیات بیشتری طراحی کرد تا تمامی ابعاد رفتار و عملکرد دانشآموزان بهطور دقیقتر بررسی شود. برای این منظور، میتوان از معیارهای دقیقتر برای هر یک از فاکتورها استفاده کرد. در ادامه یک نسخه توسعهیافته از جدول به شما ارائه میدهم:
جدول بررسی کیفی انجام تکالیف، نظم و اخلاق وضعیت دانشآموزان پایه دهم در هر کلاس درسی
| نام دانشآموز | کلاس درس | انجام تکالیف (نمره 1 تا 5) | نظم و انضباط (نمره 1 تا 5) | اخلاق و رفتار (نمره 1 تا 5) | مشارکت در کلاس (نمره 1 تا 5) | زمانبندی و برنامهریزی (نمره 1 تا 5) | نکات تکمیلی | |---------------|----------|----------------------------|----------------------------|----------------------------|-----------------------------|-------------| | علی احمدی | ریاضی | 4 | 3 | 5 | 4 | پیگیر در تکالیف، میتواند بیشتر مشارکت کند | | زهرا محمدی | فارسی | 2 | 4 | 3 | 2 | نیاز به توجه بیشتر در تکالیف، رفتار مناسب در کلاس | | امیر حسینی | شیمی | 3 | 5 | 4 | 3 | بهتر است در گروهها فعالتر باشد | | نیکو فرهادی | زبان انگلیسی | 5 | 5 | 5 | 5 | مدل عالی در انجام تکالیف و اخلاق | | لیلا عباسی | فیزیک | 4 | 3 | 4 | 4 | نیاز به دقت بیشتر در تکالیف، فعال در کلاس | | مریم رضایی | تاریخ | 5 | 4 | 5 | 4 | عملکرد عالی در فعالیتها، انگیزه بالا | | محمد علیزاده | زیستشناسی | 3 | 3 | 3 | 2 | به توجه بیشتری به اخلاق و تکالیف نیاز دارد | | سارا محمدی | عربی | 4 | 5 | 4 | 5 | مرتب و منظم، مشارکت فعال در بحثهای کلاسی | | امین جلالی | جغرافیا | 2 | 4 | 3 | 3 | تکالیف را بهموقع انجام نمیدهد، رفتار خوب در کلاس |
توضیحات ستونها:
- نام دانشآموز: نام کامل دانشآموز
- کلاس درس: نام درس یا موضوع تدریس
- انجام تکالیف: ارزیابی میزان دقت و منظم بودن دانشآموز در انجام تکالیف منزل و درسی (نمره از 1 تا 5)
- 1: ضعیف
- 2: متوسط
- 3: خوب
- 4: بسیار خوب
- 5: عالی
- نظم و انضباط: میزان انضباط و نظم دانشآموز در کلاس و رعایت مقررات
- 1: بسیار ضعیف
- 2: ضعیف
- 3: متوسط
- 4: خوب
- 5: عالی
- اخلاق و رفتار: ارزیابی اخلاق دانشآموز در تعامل با همکلاسیها و معلم
- 1: بسیار ضعیف
- 2: ضعیف
- 3: متوسط
- 4: خوب
- 5: عالی
- مشارکت در کلاس: میزان مشارکت فعال و درگیر بودن دانشآموز در فعالیتها و بحثهای کلاسی
- 1: هیچ مشارکتی ندارد
- 2: کم
- 3: متوسط
- 4: زیاد
- 5: بسیار زیاد
- زمانبندی و برنامهریزی: توانایی دانشآموز در مدیریت زمان و انجام تکالیف بهموقع
- 1: ضعیف
- 2: متوسط
- 3: خوب
- 4: بسیار خوب
- 5: عالی
- نکات تکمیلی: هر گونه یادداشت اضافی یا نکات خاص در مورد وضعیت یا عملکرد دانشآموز.
این نوع جدول میتواند به دبیران کمک کند تا ارزیابی دقیقتر و گستردهتری از وضعیت هر دانشآموز داشته باشند و نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کنند. همچنین این جدول برای والدین نیز میتواند مفید باشد تا از روند پیشرفت فرزندشان آگاه شوند و در صورت نیاز، اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت او انجام دهند.
دکتر مرتضی ضیغمی